Dansk jazzkatalog
-
- Oversigt over danske jazztidsskrifter
- Bøger om dansk jazz
- Diskografier
- Oversigtsartikler
- Almen del
- Jazzens institutioner
- Anmeldelser af koncerter etc.
- Litteraturanmeldelser
- Personalia
EN FORTEGNELSE OVER LITTERATUR OM DANSK JAZZ
Dansk Jazzbibliografi er lavet af Stig Ahrensbach i 1974 i samarbejde med Erik Wiedemann i forbindelse med dennes arbejde med doktordafhandlingen om tidlig dansk jazz. Fortegnelsen rummer godt 600 annoterede indførelser omfattende litteratur om dansk jazz i danske bøger og periodica. De optagne bøger og artikler skulle med Ahrensbachs egne ord "give et indtryk af dansk jazz fra starten til i dag, dvs. fra ca. 1918 til april 1974". Dansk Jazzbibliografi er publiceret i sin helhed med tilladelse fra Ahrensbachs arvinger.
Bibliografien er inddelt i følgende afsnit:
-
- Introduktion
- Selve diskografien, ordnet efter musikere/bands
- Liste over pladeudgivelser
DANSKE JAZZDISKOGRAFIER 1900-2000
Den tidlige danske jazzdiskografi (1900-1945) er en opdatering og ajourføring af Erik Wiedemanns oprindelige diskografi fra afhandlingen om dansk jazz fra 1920-1950. Opdateringen er udarbejdet af Erik Raben i tæt samarbejde med Lejf Bjerborg og Peder Hansen.
Den senere danske jazzdiskografi blev oprindeligt udarbejdet af Erik Raben i forbindelse med Politikens udgivelse af ”Dansk Jazz 1950-2010” fra 2011. Siden er også denne diskografi blevet opdateret løbende frem til 2020.
Begge danske jazzdiskografier falder i 3 dele:
John Tchicai discographien
John Tchicai diskografien er en monografi over en af den moderne jazz store musikere. Diskografien dækker alle John Tchicais optagelser 1962-2012, herunder også tilgængelige videooptagelser. Tchicai selv bidrog med en del informationer til diskografien. John Tchicais personlige samling befinder sig i dag på Jazzcentret.
-
DANSKE JAZZENCYKLOPÆDIER
Karl Erik Aasted fra Hjørring brugte 8 år af sin pensionisttilværelse på at indsamle oplysninger og materialer om - i første omgang om jazzmusikere og -bands i Vendsyssel, men senere senere også om musikere og bands fra hele landet, som også kom til at omfatte mange amatørmusikere og halvprofessionelle, musikere som ikke er at finde i andre opslagsværker om musik. Disse biografier er langt fra udtømmende, men dog ”et sted at starte”, og vi modtager meget gerne bidrag med korrektioner og tilføjelser til Karl Eriks arbejde, så encyklopædierne kan holdes løbende opdateret.